Baza technologii

Automatyczny System Transportowania Samolotów po płycie lotniska.
Robert Wiencek
Opis technologii
Automatyczny system do transportowania samolotów. Pomysł narodził się podczas luźnej rozmowy ze znajomym pilotem. Powiedział, że od momentu wylądowania na lotnisku, jedynie w drodze do Gate'u jego samolot spala średnio 2 tony paliwa lotniczego! Cóż za marnotrawstwo...Dokładne wyliczenia ukazały nam dopiero tą skalę: Podczas kołowania samolotów tylko na trzech europejskich lotniskach - Frankfurt, Londyn Heathrow, Paryż Charles de Gaulle - zużywane jest 936.750.000 litrów paliwa, przy założeniu, że każdorazowe kołowanie nie twa dłużej niż 10 minut. Jednocześnie miliony ton gazów cieplarnianych emitowanych jest do atmosfery, W przypadku zastosowania naszego systemu transportującego samoloty, oszczędność na kosztach paliwa (tylko na trzech wyżej wymienionych lotniskach) wyniesie 749.400.000 EURO!
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Kolejne, niemniej ważne zalety systemu to: Stosunkowo niskie koszty systemu. Zwrot inwestycji w przeciągu maksymalnie jednego roku. Znaczne ograniczenie hałasu zmniejszy jego uciążliwość, zarówno na lotnisku jak i w jego okolicy. Redukcja zatrudnienia personelu lotniskowego – w konsekwencji zmniejszenie kosztów lotniska. Szybsza i bardziej precyzyjna organizacja kołowania samolotów na lotnisku – w konsekwencji większa przepustowość lotniska. Niezawodność systemu uzyskana m. in. poprzez prostą konstrukcję. W okresie zimowym system jest podgrzewany. Mała uciążliwość dla lotniska w trakcie instalowania systemu. Montaż odbywa się przy normalnie funkcjonującym lotnisku. Podwyższanie konkurencyjności lotnisk posiadających system w stosunku do tradycyjnych lotnisk. Zwiększenie bezpieczeństwa kołujących samolotów. system blokuje nadmierne zbliżenie się samolotów podczas ograniczonej widoczności. Znaczne obniżenie kosztów ubezpieczenia głównej przyczyny wypadków lotniczych.