Baza technologii
Patent nr PL221950 pt. Przyczepa samowyładowcza.
Edward Sosna
Opis technologii / usługi
Powszechnie stosowane są seryjnie produkowane żurawie przenośne montowane na samochodach ciężarowych, które ułatwiają bezpieczny załadunek skrzyni. Holowane samochodem osobowym przyczepy towarowe pozbawione są tych ułatwień z braku możliwości zapewnienia stateczności przyczepy podczas przeładunków z powodu małej masy przyczepy i momentu ustalającego w porównaniu z momentem wywracającym podczas podnoszenia ciężarów, co zmusza do stosowania zewnętrznych dźwigów. Wynalazek stwarza możliwość mechanizacji przeładunków na przyczepach. Zgodnie z wynalazkiem, na dyszlu przyczepy montowany jest seryjnie żuraw przenośny odpowiedniej wielkości z agregatem elektro-hydraulicznym zasilanym z baterii samochodu holującego i belką podporową z podporą stałą i podporą wysuwną natomiast w tylnej części przyczepy pod jej ramą nośną montowana jest dodatkowa belka podporowa co sprawia, że w warunkach roboczych podnoszenie odbywa się wewnątrz konturu utworzonego z obrysu czterech podpór układu podporowego, zapewniając odpowiednią stateczność przyczepy podczas przeładunków.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Rozwiązanie według wynalazku pozwala użytkownikom przyczep towarowych być niezależnym od zewnętrznych urządzeń dźwigowych mechanizujących prace przeładunkowe. Zastosowanie seryjnego żurawia z układem podporowym zamontowanego na przyczepie i zasilanego z baterii pojazdu holującego przyczepę umożliwia realizację bocznego załadunku bądź wyładunku skrzyni przyczepy z zapewnioną statecznością w warunkach roboczych.
Zastosowanie rynkowe
Firma, która podejmie się doposażania przyczep w osprzęt mechanizujący przeładunki według wynalazku z prawem własności, będzie posiadała wyłączność na jego stosowanie i zapewniony przerób na długie lata.