Baza technologii


Logo wpisu Rekuperacja energii cieplnej w pojazdach z napędem spalinowym

Rekuperacja energii cieplnej w pojazdach z napędem spalinowym

INSTYTUT TECHNIKI GÓRNICZEJ KOMAG

Opis technologii

Obecnie coraz większe znaczenie w przemyśle ma ograniczanie stopnia szkodliwego wpływu na środowisko. W te działania idealnie wpisuje się rekuperacja odpadowej energii cieplnej z silników spalinowych oraz przetworzenie jej na energię elektryczną. Efektywne zarządzanie energią prowadzi do poprawy warunków pracy silnika, umożliwia odciążenie alternatora i tym samym zmniejszenie zapotrzebowania na paliwo, poprawiając energooszczędność maszyny. Zaprojektowany układ rekuperacji energii cieplnej, wykorzystujący półprzewodnikowe generatory termoelektryczne, umożliwia bezpośredni uzysk energii elektrycznej, z bezpowrotnie traconej energii cieplnej. Urządzenie może być dostosowane do wybranego pojazdu. Częścią układu rekuperacji energii cieplnej jest system sterowania energią elektryczną, którego zadaniem jest zintegrowanie i zarządzanie działaniem źródeł energii w pojazdach, napędzanych silnikami spalinowymi oraz innowacyjnym systemem rekuperacji energii cieplnej, minimalizując wykorzystanie prądnicy, co bezpośrednio przekłada się na odciążenie silnika spalinowego i jednoczesne zmniejszenie ilości spalanego paliwa. System umożliwia integrację i zarządzanie podzespołami układów zasilania wraz z termogeneratorem, podukładami sterowania oraz oczujnikowania i układów wykonawczych. Interfejsu HMI umożliwia m.in: wizualizację poziomu przepływającej energii, wyświetlanie parametrów systemu oraz jego poszczególnych podzespołów, diagnostykę i wyświetlanie alarmów i ostrzeżeń.

Zalety / korzyści z zastosowania technologii

Głównymi zaletami systemu rekuperacji odpadowej energii cieplnej są: zwiększenie energooszczędności maszyn z silnikami spalinowymi, redukcja emisji energii cieplnej do otoczenia – poprawa warunków klimatycznych, zmniejszenie emisji spalin, usprawnienie systemu chłodzenia silnika w przypadku zabudowy termogeneratorów w jego korpusie, zmniejszenie obciążenia alternatora, Stała kontrola stanu rozdziału energii. Odzyskując część traconej energii cieplnej i przetwarzając ją na energię mechaniczną lub elektryczną, istnieje możliwość wykorzystania jej do zasilania wybranych podzespołów pojazdu. Można oczekiwać, że w przyszłości będzie możliwe całkowite zastąpienie alternatora, co pozwoli odciążyć silnik, jednocześnie zmniejszając zapotrzebowanie na paliwo.

Zastosowanie rynkowe

-

Tagi

Branże

Lokalizacja

Dane podmiotu

Nazwa: INSTYTUT TECHNIKI GÓRNICZEJ KOMAG

NIP: 6310200794

Adres www: http://www.komag.eu

Typ podmiotu: Instytut naukowo - badawczy

Forma ochrony

Chronione prawem autorskim

Poziom gotowości technologicznej

None

Forma komercjalizacji

Licencja
Umowa produkcyjna (podwykonawstwo)

Dodatkowe informacje

Inne podmioty/osoby nie posiadają praw własności do tej technologii.
Posiadający technologię zapewnia doradztwo związane z wdrożeniem.

Dodano 12 maja 2021 16:53

Wróć na stronę "Bazy"