Baza technologii


Logo wpisu Rozpylacz paliwa przy wtrysku do silnika

Rozpylacz paliwa przy wtrysku do silnika

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Opis technologii

Paliwo doprowadzane jest do wtryskiwacza pod wysokim ciśnieniem, którego wartość zależy od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Następnie płynie przez kanał doprowadzający w korpusie do rozpylacza. W starszych układach wtryskowych rozpylacz otwiera się kiedy pompa wtryskowa wykonuje pracę przy ciśnieniu otwarcia i wtrysk trwa dopóki pompa tłoczy paliwo. W nowych układach wtryskowych Common Rail wtryskiwacz otwiera rozpylacz za pomocą impulsu elektromagnetycznego lub dzięki kryształom piezoelektrycznym. Proponowane rozwiązanie powoduje dokładniejsze wymieszanie się paliwa z powietrzem co poprawia proces spalania mieszaniny paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika. Założenia technologii: Powierzchnia niepracującej części iglicy pokryta jest materiałem o działaniu katalitycznym. Rozpylacz ma dodatkowy centralny wtryskowy otwór pokryty materiałem o działaniu katalitycznym. Z kolei rozpylacz ma wtryskowe otwory oraz zewnętrzna część korpusu rozpylacza przystająca do otworów wtryskowych pokryte materiałem o działaniu katalitycznym oraz obwodowy kanał w górnej części korpusu w miejscu kontaktu z korpusem wtryskiwacza. Obwodowy kanał można wykonać tylko, kiedy rozpylacz ma płaską powierzchnię uszczelniającą. Obwodowy kanał pokryty jest materiałem o działaniu katalitycznym. Kanał ten zapewnia podgrzanie temperatury paliwa przed wtryskiem do komory spalania. Pokrycie elementów rozpylacza materiałem o działaniu katalitycznym zapewnia aktywację reakcji odwodornienia węglowodorów. Proces ten poprawia proces spalania mieszaniny paliwowo-powietrznej w komorze spalania silnika. P r z y k ł a d I Rozpylacz paliwa ma korpus, kanał doprowadzający paliwo, iglicę z parą precyzyjną, niepracującą częścią i stożkowym zaworem zamykającym i otwierającym wtryskowe otwory. Niepracująca części iglicy ma pierścieniowe kanały współosiowe do osi iglicy. Dodatkowo na niepracującej część iglicy wykonano wzdłużny kanał. Powierzchnia niepracującej części iglicy pokryta jest materiałem o działaniu katalitycznym-platyną. Działanie rozpylacza polega na tym, że paliwo doprowadzane jest kanałem doprowadzającym. Następnie opływa niepracującą część iglicy i zostaje wtryśnięte do komory spalania silnika poprzez otwory wtryskowe. Kanały pierścieniowe razem z kanałami wzdłużnymi wykonanymi na niepracującej części iglicy mają na celu wzburzenie i wymieszanie paliwa przed wtryskiem. Ma to na celu polepszenie tworzenia się mieszaniny paliwowo-powietrznej co poprawia proces spalania w silniku. Dodatkową funkcją kanałów pierścieniowych i wzdłużnych jest zwiększenie powierzchni kontaktowej materiału katalitycznego z paliwem. Celem naniesienia katalizatora było uaktywnienie reakcji odwodornienia węglowodorów parafinowych do olefinowych. Proces ten ma poprawić spalanie mieszaniny w silniku o zapłonie samoczynnym. P r z y k ł a d II Rozpylacz paliwa wykonany jak w przykładzie I, przy czym ma dodatkowy centralny wtryskowy otwór. Dodatkowo materiałem o działaniu katalitycznym – rodem pokryte są również wtryskowe otwory, centralny wtryskowy otwór zewnętrzna część korpusu rozpylacza przystająca do otworów wtryskowych. Działanie przebiega podobnie jak w przykładzie I. Dodatkowy centralny otwór ma za zadanie polepszyć rozpylenie i rozprowadzenie paliwa w komorze spalania, co poprawia tworzenie się mieszaniny paliwowo-powietrznej. P r z y k ł a d III Rozpylacz paliwa wykonany jak w przykładzie I, przy czym w górnej części korpus ma obwodowy kanał. Niepracująca część iglicy z kanałami pierścieniowymi i wzdłużnymi, wtryskowe otwory, zewnętrzna część korpusu rozpylacza przystająca do otworów wtryskowych i obwodowy kanał pokryte są irydem i rodem. Działanie polega na tym, że paliwo opływające rozpylacz kanałem obwodowym zostaje dodatkowo podgrzane oraz w kanale tym nałożono materiał o działaniu katalitycznym. Zadaniem katalizatora jest zmiana parametrów chemicznych paliwa przed wtryśnięciem do komory spalania. Rozwiązanie to, jest chronionie w oparciu ochronę patentową. Na tym etapie szacuje się, że rozwiązanie przyczynia się do zmiejszenia zużycia paliwa o 30%. Wskazana efektywność jest szacunkowa, a obecnie trwają prace badawcze mające na celu jej szczegółowe określenie.

Zalety / korzyści z zastosowania technologii

Proponowane przez nas rozwiązanie zmniejsza zużycie paliwa. Przyczynia się to do zmniejszenia nakładów finansowych użytkownika związanych z eksploatacją pojazu przy równoczesnym niskim koszcie samego rozpylacza i jego montażu. Z drugiej strony rozwiązanie to w bezpośredni sposób przekłada się na zmniejszenie emisji spalin do środowiska, co jest kluczowe w kontekście zmian prawa zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym. Na tym etapie szacuje się, że rozwiązanie przyczynia się do zmiejszenia zużycia paliwa o 30%. Wskazana efektywność jest szacunkowa, a obecnie trwają prace badawcze mające na celu jej szczegółowe określenie.

Tagi

Branże

Lokalizacja

Dane podmiotu

Nazwa: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

NIP: 8522545056

Kraj: Polska

Adres www: http://www.zut.edu.pl

Typ podmiotu: Jednostka naukowa

Forma ochrony

Wynalazek

Poziom gotowości technologicznej

None

Forma komercjalizacji

Licencja

Dodatkowe informacje

Inne podmioty/osoby posiadają prawa własności do tej technologii.
Posiadający technologię nie zapewnia doradztwa związanego z wdrożeniem.

Dodano 12 maja 2021 16:53

Wróć na stronę "Bazy"