Baza technologii
SPOSÓB REALIZACJI ZAPŁONU W SILNIKU SPALINOWYM BENZYNOWYM
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska
Opis technologii / usługi
Przedmiotem wynalazku jest sposób realizacji zapłonu w silniku spalinowym benzynowym, charakteryzujący się tym, że wtryskuje się dawkę ładunku głównego o pierwszej liczbie oktanowej do komory spalania silnika; po czym wtryskuje się dawkę zapłonową o drugiej liczbie oktanowej, niższej od pierwszej liczby oktanowej, do komory spalania, wywołując samozapłon dawki zapłonowej przed osiągnięciem warunków koniecznych do samozapłonu dawki ładunku głównego, przy czym dawka zapłonowa inicjuje zapłon dawki ładunku głównego. Celowym było opracowanie sposobu realizacji zapłonu w silniku spalinowym benzynowym oraz silnika spalinowego benzynowego o zapłonie samoczynnym, który pozwala na osiągnięcie wysokiej sprawności oraz wysokich maksymalnych prędkości obrotowych, a jednocześnie pozwala uniknąć konieczności stosowania zapłonu iskrowego.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Przedstawiony proces spalania cechuje się zwiększoną prędkością propagacji płomienia dwustrefowego spalania, co powoduje skrócenie całkowitego czasu spalania. Występuje tu szybki przyrost ciśnień w komorze spalania. Proponowany model spalania cechuje się zwiększeniem sprawności ogólnej silnika, przewyższając sprawność ogólną silnika o zapłonie iskrowym. Proponowany model spalania ma również przewagę nad silnikiem Diesla polegającą na tym, że występują przy nim wyższe prędkości obrotowe silnika, równe silnikom o zapłonie iskrowym. Powszechnie wiadomym jest, że silniki samoczynne osiągają średnio 60%-70% maksymalnych prędkości obrotowych silników o zapłonie iskrowym. W związku ze zwiększoną prędkością spalania ładunku maksymalna temperatura osiąga wartości niższe niż w silniku o zapłonie iskrowym. Dlatego występuje około dwukrotne zmniejszenie zawartości NOx w spalinach. Duża sprawność ogólna silnika o zapłonie samoczynnym – detonacyjnym porównywalna do silników o obiegu Diesla oraz prędkości obrotowe równe silnikom o zapłonie iskrowym sprawiają, że silnik stosujący sposób spalania według wynalazku jest rozwiązaniem korzystniejszym od dotychczasowych silników o zapłonie samoczynnym, jak również tych o zapłonie iskrowym.
Zastosowanie rynkowe
Proponowane rozwiązanie znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle a szczególnie w branży elektromaszynowej. Jak wiadomo, silniki spalinowe stosowanego są we wszelkiego rodzaju środkach transportowych (samochodach osobowych, ciężarowych, samolotach), urządzeniach takich jak piły spalinowe, agregatory prądotwórcze, maszynach rolniczych (ciągniki, spycharki) itp.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska
NIP: 6750006257