Baza technologii
Strefy rodzinne w pociągach
Fundacja Rodzic w mieście
Opis technologii / usługi
Mimo, że tłem do wyzwań tego konkursu jest dworzec, w dzisiejszych czasach pełni on funkcję drugoplanową. Podróżny kupuje bilet w internecie, a na dworcu pojawia się w ostatniej chwili. Z perspektywy grupy docelowej projektu dworzec musi być dostępny i posiadać odpowiedni węzeł sanitarny. Natomiast sama podróż koleją z małym dzieckiem jest ogromnym wyzwaniem - i na to wyzwanie odpowiada proponowane rozwiązanie. Strefy rodzinne w pociągach dalekobieżnych - specjalne wagony dedykowane podróżującym rodzinom. rodziny z dziećmi, szczególnie małymi, mają specyficzne potrzeby związane z podróżowaniem; dzieci potrzebują być w ruchu. W trakcie podróży zalecana jest przerwa co 2 h, aby dziecko mogło się poruszać; długa podróż koleją jest dla rodzin z dziećmi bardzo kłopotliwa - dzieci się nudzą, przestrzeń w pociągu jest ograniczona, dzieci w trakcie podróży bardzo się męczą, gdy marudzą są uciążliwe dla współpasażerów i sprawiają dyskomfort również rodzicom; dotychczasowe rozwiązania (przedziały dla podróżujących z dziećmi) nie spełniają swojej funkcji podczas dalekiej podróży z małymi dziećmi. Strefy mogą być wprowadzone zarówno w pociągach PKP Intercity, jak i przewoźników regionalnych, którzy uruchamiają specjalne połączenia w trakcie wakacji (i/lub ferii). Specjalne wagonu wprowadzane okazjonalnie pozwolą na zbadanie popularności tego rozwiązania. Dlaczego warto wdrożyć to rozwiązanie: Mimo wzrostu popularności kolei podróżni nadal wybierają samochód. Z 11% w 2000 r. udział kolei spadł do 6,1% w 2013 r. W tym czasie transport indywidualny wzrósł z 59,7 do 78,4 %. Większość podróży kolejowych to podróże krótkodystansowe (62 km.), głównie realizowane przez przewoźników regionalnych, czyli te do pracy i szkoły. PKP Intercity to jedynie 14% rynku. Rozwiązanie przyczyni się do częstszego wybierania przez rodziny kolei do podróży długodystansowych. Latem wzrasta znacząco liczba podróżnych w relacjach dalekobieżnych. W lipcu i sierpniu realizowane jest około 20% pracy przewozowej w skali całego roku. Mimo to wzrost ten nie jest ogromny (ok. 2 mln osób). Dzieci uwielbiają pociągi, rodzice w podróży chcieliby odpocząć. Jeśli kolej otworzy się na ich potrzeby można spodziewać się dużego wzrostu podróżnych wśród tej grupy.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Korzyści: zwiększenie liczby rodzin z dziećmi wybierających pociąg zamiast samochodu do dalekiej podróży; zwiększenie popularności połączeń specjalnych (wakacyjnych) u przewoźników regionalnych, gdy notują oni spadek związany z mniejszym ruchem codziennym do pracy i szkoły; podniesienie komfortu jazdy rodzin z dziećmi dla klientów PKP Intercity. W badaniach przewoźnika podróżni wskazują na komfort jazdy, jako element dla nich istotny. 41% z nich podróżuje prywatnie (np. do rodziny), a kolejne 30% koleją dostaje się na wakacje. W wakacje 2018 r. PKP Intercity przewiozło 1 mln pasażerów z grupy rodzin z dziećmi; ograniczenie zanieczyszczenia środowiska oraz zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego.
Zastosowanie rynkowe
Tego typu rozwiązania funkcjonują w wybranych krajach Europejskich: Szwajcarii, Norwegii, Austrii. W Szwajcarii, gdzie pierwsze takie rozwiązania wprowadzone zostały w 1993 r. specjalne wagony ze strefami rodzinnymi dostępne są w każdym pociągu i są bardzo zaawansowane. Rozwiązania te zostały wprowadzone z myślą o rodzicach z dziećmi do lat 6. Połączenia kolejowe wybiera tam corocznie ponad 5 mln pasażerów. Statystycznie każdy Szwajcar przejeżdża koleją średnio 2400 km. rocznie. Szwajcaria jest również krajem o najlepszym jakościowo powietrzu w Europie.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Fundacja Rodzic w mieście
NIP: 7010719498