Baza technologii
Technologia wytwarzania samoprzylepnych taśm konstrukcyjnych oraz samoprzylepna taśma konstrukcyjna (STS)
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Opis technologii / usługi
Samoprzylepne taśmy konstrukcyjne można zaliczyć do nowego typu klejów konstrukcyjnych ze względu na postać użytkową produktu (tj. taśma dwustronnie klejąca o określonej grubości), a także jego właściwości (wysoka adhezja do klejonych podłoży przed utwardzeniem). W ramach dotychczasowych prac nad technologią STS opracowano skład kompozycji klejowej do wytwarzania taśm konstrukcyjnych oraz nową metodę sieciowania filmów klejowych w celu nadania im właściwości samoprzylepnych. Dodatkowo określono optymalne warunki utwardzania w zależności od grubości filmu klejowego, dodatku utwardzacza, sposobu przygotowania powierzchni do klejenia oraz temperatury i czasu utwardzania. Opracowane STS charakteryzują się: wysoką adhezją do podłoży stalowych, aluminiowych i szklanych (powyżej 10 N); długim okresem przydatności do użycia (do 6 miesięcy przy przechowywaniu w temperaturze pokojowej), łagodnymi warunkami utwardzania termicznego (140°C przez 10-15 minut); wytrzymałością na ścinanie utwardzonych połączeń powyżej 7 MPa Opracowane STS są przeźroczyste przez co mogą mieć szersze zastosowanie niż wyroby konkurencji, np. w przemyśle szklarskim (produkcja szyb dla branży samochodowej oraz budowlanej). Opracowane taśmy są także cieńsze, przez co mogą być tańsze. Opracowane dotychczas STS są produktami gotowymi do wdrożenia. Dla technologii przeprowadzono wycenę. Więcej informacji dostępne na filmie: https://www.youtube.com/watch?v=l9btPGpxgL4
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
W praktyce stosowanie tradycyjnych klejów konstrukcyjnych wiąże się często z pewnymi ograniczeniami i wadami produktów, takich jak: - krótki czas życia w temperaturze pokojowej; - wysoka temperatura utwardzania, która uniemożliwia łączenie niektórych elementów, np. tworzyw sztucznych z metalami; - brak możliwości uzyskania w prosty sposób spoiny o jednakowej grubości, - konieczność stosowania specjalnych aplikatorów i/lub narzędzi pomocniczych (np. do ściskania elementów klejowych produktami, które w pierwszej fazie łączenia są jeszcze płynne), co komplikuje cały proces, a ponadto wymaga precyzji i szybkości pracy; - uciążliwe dla pracowników warunki aplikacji i utwardzania złączy. Opracowane kleje STS pozbawione są wspomnianych niedogodności i charakteryzują się: - długim czasem życia (do 6 miesięcy w temp. pokojowej); - stosunkowo łagodnymi warunkami utwardzania (140°C przez 10-15 minut); - grubością od 25 μm do 100 μm; - możliwością aplikacji bez konieczności użycia specjalnych narzędzi; - brakiem rozpuszczalników organicznych w trakcie aplikacji kleju. Prezentowana technologia jest innowacją produktową oraz technologiczną. W Polsce żadna z firm nie zajmuje się produkcją tak specjalistycznych i nowatorskich klejów jakimi są STS. Na świecie natomiast jest jeden producent tego typu klejów, tj. amerykański koncern 3M, jednak docelowo przeznaczone są one wyłącznie dla przemysłu samochodowego (znajdują zastosowanie do mocowania lusterek wstecznych do szyby samochodu).
Zastosowanie rynkowe
Kleje STS mogą znaleźć zastosowanie do łączenia elementów metalowych (aluminiowych, stalowych miedzianych) oraz szklanych i szklano-metalowych w przemyśle samochodowym, lotniczym, stoczniowym/jachtowym, kolejowym, meblarskim, a także w przemyśle szklarskim (produkcja szyb dla branży samochodowej oraz budowlanej), jako alternatywa dla konwencjonalnych technik spajania tj. zgrzewania, spawania, lutowania czy łączenia typowymi klejami konstrukcyjnymi. Jednym z możliwych kierunków wykorzystania nowego produktu jest krajowy rynek jachtowy, który wykorzystuje konwencjonalne kleje konstrukcyjne produkcji zagranicznej. Ta gałąź przemysłu jest jedną z najprężniej rozwijających się obecnie w Polsce. Roczna produkcja jachtów i łódek wynosi ponad 6000 sztuk rocznie, a branża producentów obejmuje już ponad 1000 podmiotów. Nowy produkt mógłby z powodzeniem znaleźć zastosowanie w rodzimej produkcji pojazdów szynowych. Polska produkcja tego typu pojazdów wynosi już ponad 2000 pojazdów rocznie. Najważniejszą korzyścią z zastosowania klejów STS w branży samochodowej, lotniczej, jachtowej, szklarskiej, meblarskiej czy taboru szynowego jest możliwość uzyskania trwałych, wysokowytrzymałych i estetycznych połączeń elementów metalowych oraz szklanych w sposób prosty, bezpieczny pod względem użytkowania i magazynowania, bez konieczności stosowania wieloetapowych operacji technologicznych. Na podstawie przeprowadzonych analiz założono, że taśmy STS będą tańsze niż bezpośrednie wyroby konkurencyjne i znalazłyby się na średniej półce cenowej wśród klejów specjalistycznych. Wprowadzenie na rynek opisywanego rozwiązania nie wpłynie więc na wzrost kosztów wykonania trwałych połączeń w porównaniu do klasycznych klejów ciekłych.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
NIP: 8522545056
Kraj: Polska