Baza technologii
Projektowanie i produkcja układów napędowych na potrzeby elektromobilności
Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
Opis technologii / usługi
Z uwagi na zalety zastosowania napędu elektrycznego w samochodach (niski koszt przejechania 1 km, brak emisji spalin – czyli możliwość wjazdu na tereny zamkniętych centrów miast, itp.), obserwuje się rosnące zainteresowanie takimi samochodami. Ponadto Komel aktywnie uczestniczy w pracach Polskiego Towarzystwa Pojazdów Ekologicznych. Opracowano i wdrożono do produkcji zestawy elektryfikacyjne, tzw. „E-Kity”, umożliwiające nowoczesną i bezpieczną elektryfikację już użytkowanych samochodów. Opracowane napędy elektryczne przeznaczone mogą być dla pojazdów osobowych - moc do 45kW (~60KM) i pojazdów dostawczych moc do 90kW (~122KM). Kadłuby napędów zostałyby opracowane jako kołnierzowe w celu łatwiejszego mocowania z układami przeniesienia napędu oraz ułatwienia przeróbek samochodów spalinowych na elektryczne. Kompletny napęd składa sie z nowoczesnego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, przekształtnika energoelektronicznego, nowoczesnej i pojemnej baterii litowo jonowej oraz układu kontrolno-nadzorująco cały napęd. Silniki z magnesami trwałymi dysponują dużą przeciążalnością momentem (nawet kilkukrotność momentu znamionowego) oraz szerokim zakresem prędkości obrotowych co pozwala uzyskać bardzo dobre przyspieszenia przy relatywnie niskich mocach silników.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Silniki elektryczne z magnesami trwałymi posiadają doskonałe parametry regulacyjne i dynamiczne (duże przyśpieszenia kątowe dzięki niskim momentom bezwładności i wysokiej przeciążalności momentem). Te parametry pozwalają zastosować silniki z magnesami trwałymi we wszystkich napędach gdzie wymagana jest duża dynamika, wysoka sprawność, małe gabaryty i mała masa oraz duże momenty obrotowe. Obecnie silniki z magnesami trwałymi najczęściej stosowane są w napędach zasilanych z akumulatorów lub napędach hybrydowych, ciągły rozwój silników oraz przekształtników energoelektronicznych pozwala obniżać ceny napędów z silnikami z magnesami trwałymi. - identyczne lub lepsze niż obecne parametry trakcyjne pojazdów (większe przyśpieszenia, efektywniejsze hamowanie). Zastosowanie w tych pojazdach silnika elektrycznego wraz z przekształtnikiem energoelektronicznym pozwala uzyskać: - znaczące obniżenie kosztów przejazdu (licząc na 100 km) w stosunku do pojazdów spalinowych (przewidywany koszt przejechania 100 km nie powinien przekroczyć 3 zł, co jest równowartością mniej niż 1 litra paliwa); - bezemisyjność pojazdu (cecha bardzo istotna w aglomeracjach miejskich); - możliwość odzyskiwania energii hamowania; - cichą, bezpieczną i niezawodną jazdę; - identyczne lub lepsze niż obecne parametry trakcyjne pojazdów; - mniejsze zużycie elementów układu hamulcowego (klocki i tarcze); - nieporównywalnie wyższą sprawność przetwarzania energii w układzie napędowym (sprawność nawet najnowszego silnika spalinowego nie przekracza 45%, natomiast nowoczesny silnik elektryczny charakteryzuje się sprawnością przetwarzania energii elektrycznej na mechaniczną znacznie przekraczającą 90 %).
Zastosowanie rynkowe
Odlewnictwo elementów konstrukcyjnych i obróbka mechaniczna półfabrykantów.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL
NIP: 6340133163