Baza technologii

Silnik wielocylindrowy zwłaszcza na sprężone gazy lub spalinowy wewnętrznego spalania ze zmiennym stopniem sprężania
Dariusz Wójtowicz
Opis technologii / usługi
Silnik toroidalny wielocylindrowy dwutłokowy, mający zastosowanie jak obecne silniki tłokowe wewnętrznego spalania i zasilane gazem pod ciśnieniem. Rozwiązuje problem budowy silników dwutłokowych z dwoma wałami korbowymi lub rozbudowanymi układami korbowo-tłokowymi. Proponowana konstrukcja oparta jest na jednym wale korbowym i opatentowanym prostym połączeniu tłoków pomocniczych pracujących w tym samym cylindrze co tłoki główne. Cechą główną jest wysoki stopień przetwarzania ciśnienia gazów roboczych na moment obrotowy. Pracujący pierwszy prototyp silnika na sprężonym powietrzu potwierdza możliwość zużycia o około 35% mniej gazu roboczego w stosunku do obecnie dostępnych siników tłokowych, przy generowaniu tej samej mocy na wale. Prototyp przebadano na stanowisku pomiarowo- badawczym Politechniki.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Wysoką sprawnością ogólną, zmniejszonym o około 35% zużyciem gazów roboczych, co powinno przełożyć się na podobną oszczędność w zużyciu paliw przy zastosowaniu spalania wewnętrznego. Możliwość zastosowania nowych metod zasilania z możliwością spalania wszelkich paliw gazowych i płynnych. Wysoko momemtowy wolno obrotowy silnik, który nie potrzebuje turbodoładowania.
Zastosowanie rynkowe
Zbieżne z zastosowaniem obecnych silników tłokowych. Głównie do napędu maszyn rolniczych wolnobieżnych i budowlanych. Przemysł motoryzacyjny do napędu samochów.