Baza technologii

SPOSÓB STEROWANIA ZAPŁONEM SILNIKA SPALINOWEGO I STEROWNIK ZAPŁONU SILNIKA SPALINOWEGO
Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska
Opis technologii / usługi
Przedmiotem wynalazku jest sposób sterowania zapłonem silnika spalania wewnętrznego, charakteryzujący się tym, że pobiera się dane z czujników prędkości obrotowej (n) wału korbowego, temperatury silnika (T) oraz obciążenia silnika (M). Następnie porównuje się pobrane dane z wartościami zapisanymi w pamięci; po czym określa się, czy spełnione jest kryterium zmiany tryby zapłonu i w przypadku, gdy wszystkie trzy wartości (n, T, M) spełniają kryteria z pamięci, to aktywuje się tryb zapłonu samoczynnego, a jeśli co najmniej jedna z trzech wartości (n, T, M) nie spełnia kryterium z pamięci, to aktywuje się tryb zapłonu iskrowego. Korzystnie, po aktywacji trybu zapłonu samoczynnego wtryskuje się dawkę zapłonową paliwa dla osiągania samozapłonu i dezaktywuje się świece zapłonowe. Przedmiotem wynalazku jest ponadto sterownik zapłonu silnika spalania wewnętrznego, charakteryzujący się tym, że zawiera kontroler połączony ze świecą iskrową zapłonu iskrowego, wtryskiwaczem dawki zapłonowej zapłonu samoczynnego oraz pamięcią z zapisanym co najmniej jednym kryterium przełączenia trybu zapłonu, który to kontroler ma wejścia sygnałowe połączone z czujnikami prędkości obrotowej (n) wału korbowego, temperatury silnika (T) oraz obciążenia silnika (M). Celowym było opracowanie sposobu sterowania zapłonem silnika spalinowego oraz sterownika zapłonu silnika spalinowego, który pozwala na sterowanie przełączaniem trybu zapłonu w silniku pomiędzy trybem zapłonu iskrowego a trybem zapłonu samoistnego od dawki zapłonowej tak, by zapewnić efektywną pracę silnika z możliwie niskimi stratami energetycznymi.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Praca silnika z elektronicznym sterownikiem zmiany zapłonu iskrowego na zapłon samoczynny cechuje się uzyskaniem zalet silnika o zapłonie iskrowym (łatwy rozruch i wyższa kultura pracy w zakresie niskich prędkości obrotowych, niższa emisja toksycznych składników spalin itp.) z główną zaletą silnika z zapłonem samoczynnym tj. zwiększeniem sprawności ogólnej, co powoduje zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto, praca silnika z elektronicznym sterownikiem przy zapłonie samoczynnym charakteryzuje się zwiększeniem momentu obrotowego. W efekcie prowadzi to do większej efektywności wykorzystania paliwa oraz poprawienia osiągów silnika.
Zastosowanie rynkowe
Zaproponowane rozwiązanie znajduje wszechstronne zastosowanie w branży elektromaszynowej jako metoda zapłonu silnika spalinowego stosowanego we wszelkich maszynach przemysłowych (transportowych, mechanicznych, lotniczych itp.). Dzięki użyciu zaawansowanych technologii (elektroniczny sterownik) znajduje swoje przeznaczenie również w nowoczesnym budownictwie.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska
NIP: 6750006257