Baza technologii
Sposób wytwarzania betonu asfaltowego w technologii obniżonej temperatury
Politechnika Świętokrzyska
Opis technologii / usługi
Prezentowane rozwiązanie dotyczy sposobu wytwarzania mieszanki mineralno-asfaltowej typu betonu asfaltowego w obniżonej temperaturze w technologii asfaltu spienionego, przeznaczonej na warstwę wiążącą nawierzchni drogowej. Lepiszcze przed procesem spieniania dodatkiem niewielkiej ilości wody modyfikowane jest woskiem syntetycznym FischeraTropscha (F-T) w ilości od 2,0% do 3,5% (m/m), co pozwala uzyskać parametry fizykomechaniczne mieszanki mineralno-asfaltowej na wysokim poziomie. Beton asfaltowy z asfaltem spienionym modyfikowanym woskiem F-T charakteryzuje się większą odpornością na oddziaływanie wody oraz na powstawanie deformacji trwałych (kolein) w porównaniu do mieszanki wytwarzanej w sposób tradycyjny (metodą „na gorąco”). Opracowana technologia pozwala na obniżenie temperatury technologicznej wytwarzania betonu asfaltowego o 50% oraz temperatury wbudowania i zagęszczania z 140-100°C do 60-80°C. Wytwarzanie i wbudowywanie mieszanek betonu asfaltowego w technologii asfaltu spienionego pozwala uzyskać również korzyści środowiskowe, z uwagi na znaczącą redukcję temperatur technologicznych.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
zmniejszenie intensywności procesu starzenia asfaltu i mieszanki mineralno-asfaltowej z uwagi na ograniczenie temperatury w procesie wytwarzania; stosowanie modyfikatora w postaci wosku syntetycznego F-T wpływa na poprawę parametrów fizykomechanicznych mieszanki mineralno-asfaltowej; obniżenie emisji szkodliwych pyłów i gazów cieplarnianych; zmniejszenie zużycia energii poświęcanej na podgrzanie głównych materiałów składowych mieszanki, tj. kruszywa i asfaltu, a tym samym redukcja kosztów; skrócenie czasu stygnięcia mieszanki do poziomu, w którym można wprowadzić ruch; poprawa warunków pracy przy wytwarzaniu, transporcie i układaniu mieszanki mineralnoasfaltowej; zmniejszenie uciążliwości wytwórni mieszanek mineralno-asfaltowych w pobliżu terenów zamieszkanych;
Zastosowanie rynkowe
Technologia znajdzie zastosowanie w budownictwie drogowym.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Politechnika Świętokrzyska
NIP: 6570009774