Baza technologii


Logo wpisu Trójkołowy pojazd dla osób niepełnosprawnych o napędzie hybrydowym

Trójkołowy pojazd dla osób niepełnosprawnych o napędzie hybrydowym

Bogusław Pijanowski

Opis technologii

Prototyp pojazdu trójkołowego o napędzie spalinowo - elektrycznym (hybryda) jest przeznaczony głównie dla osób niepełnosprawnych. Pojazd może wymiennie pełnić rolę elektrycznego skutera inwalidzkiego do poruszania się w obiektach wielko- powierzchniowych, parkach, ogrodach itp. oraz rolę spalinowego pojazdu do poruszania się na ulicy lub szosie. Nadwozie zaprojektowano na zamówienie niepełnosprawnych użytkowników na środek lokomocji o zamaskowanych cechach pojazdu inwalidzkiego. Pojazd jest innowacyjny: - ma jednoczesne zastosowanie silnika spalinowego i dodatkowego elektrycznego, co rozwiązuje problem biegu wstecznego, dodatkowego napędu na wypadek awarii, ugrzęźnięcia, potrzeby większej mocy i oszczędności paliwa; - ma regulację wysokości nadwozia pojazdu względem podłoża przy pomocy urządzenia windującego. Oprócz komfortu kierowcy, dzięki windowaniu, pojazd jest bardziej dostosowany i stabilny w czasie samodzielnego przesiadania się osoby niepełnosprawnej z wózka na pojazd i odwrotnie. - ma rozwiązany system transportu aktywnego wózka inwalidzkiego. W tylnej części nadwozia zastosowano profile najazdowe, pozwalające kierującemu na samodzielne, ręczne wciąganie i zamocowanie (dokowanie) do ramy nadwozia wózka inwalidzkiego. Można to zrobić z miejsca kierowcy dzięki obrotnicy fotela w zakresie 90o. Opcjonalnie, w miejscu na wózek inwalidzki, możliwe jest zastosowanie modułu dodatkowej przestrzeni bagażowej lub siodła dla pasażera.

Zalety / korzyści z zastosowania technologii

Nowe kategorie prawa jazdy AM, A2 dają nowe możliwości projektowania lekkich pojazdów trój- i czterokołowych z przeznaczeniem dla osób, które nie korzystają z prawa jazdy kategorii B. Powstające tego typu konstrukcje, będą nadzieją na poszerzenie oferty motoryzacyjnej dla ludzi z wykluczoną mobilnością, których liczbę szacuje się na poziomie ponad 1 mln. Przewidywany jest jednocześnie znaczny wzrost zainteresowania tego typu pojazdami ze strony użytkowników bardzo młodych (od 14 lat) i starszych, którzy rezygnują z utrzymywania samochodu osobowego. Wyraźna jest tendencja rezygnacji z samochodów w aglomeracjach i zastąpienie ich lekkimi pojazdami. Proponowany pojazd, mimo że jest dla osób niepełnosprawnych, może być produkowany w wersjach bagażowej, dwuosobowej, zadaszonej, o różnych mocach silnika. Przewagą rozwiązania nad innymi podobnymi jest jego funkcjonalność, prostota, solidność i estetyka wykonania, przy niewielkiej cenie detalicznej. Dostępne na rynku podobne pojazdy nie mogą być używane przez osoby niepełnosprawne z powodów biomechanicznych – konieczności sprawnego balansowania ciałem. Projekt PIMOT proponuje tani, prosty i przyjazny niepełnosprawnym kierowcom system wymuszania przechyłu pojazdu. Brak takich rozwiązań na rynku rodzi potrzebę zaspokojenia popytu, który wraz ze wzrostem popularności pojazdu może dać dużą skalę sprzedaży. Ważna jest możliwość uzyskiwania przez niepełnosprawnych klientów dofinansowań do zakupu pojazdu ze środków PFRON.

Zastosowanie rynkowe

Problemy bezrobocia osób niepełnosprawnych wynikają między innymi z braku zainteresowania branży elektromaszynowej technologiami wspomagającymi mobilność najsłabszych uczestników ruchu drogowego. Projekt dostosowanego trójkołowca otwiera dla branży motoryzacyjnej nowy obszar z ogromnym potencjałem rozwoju. Pojazd budowany od podstaw dla osób niepełnosprawnych, a przydatny w eksploatacji przez osoby sprawne, może dać sukces ekonomiczny i być przejawem społecznej odpowiedzialności biznesu.

Tagi

Branże

Lokalizacja

Forma ochrony

Zgłoszenie wynalazku

Poziom gotowości technologicznej

None

Forma komercjalizacji

Licencja

Dodatkowe informacje

Inne podmioty/osoby nie posiadają praw własności do tej technologii.
Posiadający technologię zapewnia doradztwo związane z wdrożeniem.

Dodano 12 maja 2021 16:54

Wróć na stronę "Bazy"