Baza technologii
Układ sterowania niezależnie obracającymi się kołami napędowego wózka pojazdu szynowego zwłaszcza tramwaju całkowicie niskopodłogowego
Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej Sp. z o.o.
Opis technologii / usługi
Przedmiotem zgłoszenia jest układ sterowania niezależnie obracającymi się kołami napędowego wózka, pojazdu szynowego zwłaszcza tramwajucałkowicie niskopodłogowego. Układ sterowania napędem składa się z dwóch podukładów. Pierwszy z podukładów stosowany jest w przypadku prowadzenia napędowego wózka pojazdu szynowego po torze prostym, drugi z podukładów stosowany jest w przypadku prowadzenia napędowego wózka pojazdu szynowego po torze zakrzywionym (łuku; dotyczy to łuków o różnych promieniach). W każdym z dwóch podukładów wykorzystywana jest inna metod sterowania silnikiem asynchronicznym. W obu przypadkach sygnałami wejściowymi do podukładu są brzegi napięć zasilających poszczególne uzwojenia stojana oraz przebiegi momentu elektromagnetycznego wytwarzanego przez silnik. Na wyjściu z układu uzyskuje się prędkość kątową koła jezdnego, lewego lub prawego.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
- pozwala na prowadzenie i sterowanie napędnym wózkiem pojazdu szynowego po torze prostym; - pozwala na prowadzenie i sterowanie napędnym wózkiem pojazdu szynowego po torze zakrzywionym; - zapewnia dla lewego i prawego koła napędowego wózka pojazdu szynowego położenie w ciągłym kontakcie powierzchni obrzeża koła z powierzchnią szyny, a zatem powoduje powrót zestawu do położenia równowagi.
Zastosowanie rynkowe
Konwencjonalny zestaw kołowy pojazdu szynowego, złożony z dwóch kół połączonych sztywna osią, z uwagi na odpowiednie profile powierzchni tocznych kół (stożkowatość profilu) i profile szyn posiada naturalną tendencję, w przypadku wyburzenia z podłożenia równowagi do powrotu do tego położenia. Przy czym pod pojęciem "położenia równowagi" rozumiana jest sytuacja, w przypadku której środek masy zestawu kołowego pokrywa się z linią środkową toru. Zestaw kołowy z niezależnie obracającymi się kołami takiej właściwości nie posiada i może się zdarzyć, że będzie się on poruszał w taki sposób, że lewe lub prawe koło będzie w ciągłym kontakcie powierzchnią swojego obrzeża z powierzchnią szyny. Dlatego też istotną sprawą, w przypadku stosowania napędnego wózka pojazdu szynowego - zwłaszcza tramwaju całkowicie niskopodłowego - wyposażonego w pary niezależnie obracających się kół, jest implementacja układ sterowania kołami, kóry w takich sytuacjach powoduje powrót zestawu do położenia równaowagi.
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Instytut Badań Stosowanych Politechniki Warszawskiej Sp. z o.o.
NIP: 7010360620