Baza technologii

Urządzenia do ograniczenia emisji pyłów z tarczowych i bębnowych układów hamulcowych pojazdów samochodowych
Bogusław Pijanowski
Opis technologii / usługi
Badania naukowe jednoznacznie dowodzą, że zanieczyszczenie powietrza jest przyczyną wielu groźnych chorób. Jednym z najpoważniejszych zanieczyszczeń powietrza są pyły. Wśród źródeł emisji pyłów, pochodzących z transportu drogowego, istotną rolę ogrywa układ hamulcowy pojazdów samochodowych. Ocenia się, że przeciętny samochód zużywa rocznie około 0,5 kg materiału ciernego z układu hamulcowego, co przekłada się na uwalnianie do środowiska naturalnego szkodliwych pyłów. Pyły emitowane z układów hamulcowych zawierają groźne dla zdrowia składniki, m.in. substancje organiczne oraz metale ciężkie. W składzie przeważają cząstki o mikroskopijnych wymiarach. W wyniku badań stwierdzono, że zdecydowana większość cząstek stałych, pochodzących z układu hamulcowego, to pył respirabilny o średnicy zastępczej mniejszej niż 2 μm. Ta frakcja wymiarowa pyłów jest najbardziej niebezpieczna dla zdrowia ludzi. Opracowana w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji metoda polega na pochłanianiu w filtrze pyłów z układu hamulcowego dzięki zastosowaniu wymuszonego przepływu powietrza opływającego okładziny cierne. W ramach projektu opracowano urządzenia do ograniczenia emisji pyłów z tarczowych i bębnowych układów hamulcowych. Opracowane urządzenia zmniejszania emisji pyłów z układów hamulcowych zostały pozytywnie przebadane na stanowiskach laboratoryjnych, hamowni podwoziowej oraz w warunkach rzeczywistej eksploatacji w ruchu drogowym. Stwierdzono dobrą skuteczność opracowanych urządzeń. Badania wykazały zmniejszenie emisji cząstek stałych powstających w procesie hamowania o około 50 ÷ 70%.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
- duża sprawność urządzenia w ograniczaniu emisji pyłów; - współdziałanie bębna i tarczy hamulcowej z usytuowaniem ssawki pochłaniającej pyły; - umiejscowienie ssawki, która „czeka” na pył przesuwany przez obracający bęben czy tarczę.
Zastosowanie rynkowe
Proponowane rozwiązanie przeznaczone jest do pojazdów samochodowych. Może być montowane w nowo produkowanych pojazdach i w pojazdach już eksploatowanych. Liczymy na zainteresowanie proponowanym rozwiązaniem, ponieważ w dokumentach programowych Unii Europejskiej jest mowa o dążeniu do ograniczenia o co najmniej 50% emisji cząstek stałych z środków transportu drogowego.