Baza technologii

Urządzenie zwiększające manewrowość pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Opis technologii / usługi
Pojazdy zasilane z trakcji elektrycznej funkcjonują z powodzeniem od wielu lat. Są to głównie trolejbusy wykorzystywane do przewozów pasażerskich. Podejmowane były też inicjatywy konstrukcji samochodów ciężarowych wyposażonych w silnik elektryczny. Prace w tym obszarze dynamicznie prowadzą takie firmy jak Siemens, który w 2012 roku przedstawił koncepcję autostrady przyszłości wyposażonej w trakcję elektryczną, a w 2013 roku uruchomił w Wiedniu trasę elektrycznego autobusu. Problem, który pojawił się w trakcie użytkowania pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej i stanowił przeszkodę w ich szerszym wykorzystaniu dotyczył ograniczonej zdolności manewrowej. Najczęściej ruch takich pojazdów sprowadza się do jednego pasa ruchu oraz – w przypadku trolejbusów - wjazdu i wyjazdu z zatok autobusowych. Rozwiązaniem tego problemu jest wynalazek naukowców ZUT - odbierak prądu będący obrotową belką połączoną przegubem z płytą, która połączona jest z dwoma cięgnami biegnącymi wzdłuż tej belki. Belka obraca się o 90o względem osi pojazdu i jest przymocowana do dachu kabiny kierowcy. Urządzenie to może być wykorzystane zarówno w przypadku trolejbusów jak i samochodów ciężarowych.
Zalety / korzyści z zastosowania technologii
Bezpośrednią korzyścią zastosowania rozwiązania jest możliwość zmiany pasa ruchu pojazdu zarówno w prawo jak i lewo i poruszania się równolegle do sieci trakcyjnej. Umożliwia to m.in.: Ustawienie pojazdu zapobiegające zahaczeniu o sieć trakcyjną podczas przeładunku, Ominięcie przeszkody znajdującej się na trasie pojazdu, Płynne poruszanie się w korkach, Zmianę pasów podczas przemieszczania się. Zastosowanie pojazdów zasilanych z trakcji elektrycznej pozwala znacznie ograniczyć koszty eksploatacji, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych. Wykorzystywanie pojazdów elektrycznych przynosi też wymierne efekty środowiskowe w postaci zerowej emisji spalin i niższego poziomu hałasu.
Zastosowanie rynkowe
ZASTOSOWANIA Transport miejski Transport towarowy Transport na terenie portów morskich – transport kontenerów pomiędzy placem składowym a nabrzeżem Transport w przemyśle wydobywczym
Tagi
Branże
Lokalizacja
Dane podmiotu
Nazwa: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
NIP: 8522545056
Kraj: Polska